By Published On: juni 24th, 2022

Angst voor verandering? Een recept voor een ongelukkig leven.

6 krachtige oefeningen om je angst voor verandering te doorbreken.

Angst is een emotie die vooral op de toekomst gericht is. Zoals verdriet een emotie is die vooral gericht is op het verleden. Omdat de toekomst onzeker is (1 ding weten we zeker en dat is dat we niets zeker weten) maakt ook dat het spannend is om iets te veranderen.

Is de keuze die je wilt maken wel echt beter dan dat het nu is? Ja…Dat is de million-dollar-question.

Er is maar 1 manier om daar achter te komen. En dat is vooral door niet in je hoofd te blijven zitten. In je hoofd ontstaat een gedachten-loop. Een langspeelplaat die keer op keer weer dezelfde situaties blijft afspelen met dezelfde uitkomsten. Die keer op keer dezelfde valkuilen blijft vergroten, en die je vooral weg wil houden bij je uiteindelijke doelen. Want; what if…. I fail?

Angst is een emotie vanuit je oerbrein met als doel jou veilig houden. Logisch ook. Vroeger was dit ook nodig als er op je gejaagd werd. Nu is dat niet meer, maar het principe werkt hetzelfde.

Wil je misschien weg bij je partner? Of van baan veranderen? Of wil je het liefste je hele bedrijf verkopen en in het buitenland gaan wonen? Heb je ergens schoon genoeg van?

De uitkomst is onzeker, dus kies je ervoor om stil te blijven staan (bevriezen) weg te rennen (vluchten) of te vechten tegen de situatie die je nu niet meer wilt. Allemaal onbewust gemaakte keuzes die je niet verder helpen. Angst zorgt voor verlamming voor wegrennen voor een energielek. Pas als je weloverwogen een beslissing neemt om je angst aan te gaan volgt er een doorbraak om stappen vooruit te nemen.

Angst is jouw grootste obstakel. Angst voor verandering houd je in je comfortzone. Jouw zone of excellence waar je veilig, zelfverzekerd en vertrouwd voelt. Een heerlijke zone om in te zitten. Sommige mensen spenderen hun hele leven in deze zone.

Soms blijven we liever in een situatie waarvan we weten dat die slecht voor ons is, dan dat we een onzekere situatie in stappen. Terwijl die onzekere situatie de oplossing voor al onze problemen kan zijn! Of nog erger, we kiezen voor een gezapige tweede plek. Een continue 5. Net niet slecht genoeg, maar goed is het zeker ook niet! Wikken en wegen is het gevolg. Maar stappen worden niet gezet.

Angst is een slechte raadgever. Omdat angst het maar van 1 kant bekijkt. Namelijk dat het NIET slaagt. Maar wat nu als het wel slaagt? Wat nu als de overweging die je aan het maken bent, wel lukt?

Voel je hoe gek dit is? Om er eens vanuit te kunnen gaan dat het WEL lukt?

Dat is niet onze standaard reactie. Onze standaard reactie gaat uit van falen. Van het niet kunnen, van niet goed genoeg zijn, van allerlei beren op de weg.

Terwijl dat het WEL lukt net zo waarschijnlijk is!

Waar komt dit nu door?

  1. Als mens wil je het liefste veilig zijn. Veilig zijn betekent risico’s vermijden. En per definitie is een verandering een risico omdat je de uitkomst niet kent
  2. Standaard gaan we uit dat we falen. Schrik niet; 80% (!!) van onze gedachten zijn negatief op een dag. Ja echt! 80%. Dit wordt extra versterkt als je in het verleden wel eens een verandering hebt aangebracht die niet succesvol was. Nu voelt het risico zwaarder omdat je ook de down-side kent.
  3. Wij mensen zijn heel erg goed in zelfkritiek. Ik kan dit niet, ik ben niet goed genoeg, hij is daar veel beter in. Wie ben ik om te denken dat ik dit kan? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
  4. Wij mensen geloven onze gedachten. 100%. Zolang we daarmee doorgaan, en onze gedachten dus standaard uitgaan van falen, blijft het moeilijk om een verandering door te voeren. We gélóven ook dat we het niet kunnen. Tot we dit niet meer geloven.

Dit is wat je eraan kunt doen!

  1. Schrijf al je angsten waarom je iets niet zou doen op papier en onderzoek deze. Echt. En niet alleen vanaf de kant dat het niet lukt, maar ook vanaf de kant dat het wel lukt.
  2. Onderzoek je zelfkritiek. Wat zeg jij allemaal tegen jezelf waarom het niet zou lukken. En onderzoek of dit wel echt klopt. Ben jij echt niet goed genoeg? Kan jij dit echt niet? Of heb je het simpelweg nog nooit gedaan en kan je dus niet zeker weten dat je het niet kan?
  3. Maak het klein. Neem 1 stap tegelijk. Als je bijvoorbeeld een andere baan wilt, pas dan eerst je CV eens aan. Of zeg het eens tegen 1 vriend in je vriendenkring om het “echt” te maken. Het doel van deze stap is om niet in je hoofd te blijven zitten, maar het echt te maken door iets te gaan doen. Zet iets in beweging, hoe klein het ook is. Sterker nog; hoe kleiner hoe beter! Die kleine stap kun je namelijk wel. En daar groeit je zelfvertrouwen door!
  4. Maak een eenvoudig uit te voeren plan. 1 stap tegelijk. Zorg dat de stappen die je opschrijft in lijn zijn met je uiteindelijke doel. Bedenk maar eens 10 opvolgende stappen die je zetten kunt. Zet ze op de juiste volgorde en begin aan de eerste meest kleine stap. (Dit wordt de exposure techniek genoemd.) Iedere dag 1 stap zodat iedere nieuwe stap minder spannend is.
  5. Maak een lijst waarom het je allemaal wél lukt. Onderzoek deze kant, want deze kant is net zo goed waar! Je brein is geprogrammeerd om je veilig te houden, dus standaard onderzoekt je brein deze kant niet. Als je hier bewust voor gaat zitten zul je merken dat je ook hier goede vindt.

Als je een ervaring hebt in het verleden waarbij een verandering niet goed heeft uitgepakt, wat heb je er dan van geleerd? Dat je ervan geleerd hebt is 100% zeker! Noteer deze lessen voor jezelf. Zo train je ook je brein dat je groeien kunt van falen. Angst is vaak irreëel. Er wordt niet voor niets gezegd dat de mens het meest leidt van het leiden

Mijn belangrijkste tip:

Maar als ik je nu 1 allerbelangrijkste reden moet geven waarom angst voor verandering nu zo wezenlijk is en zo veel pijn veroorzaakt dan is het wel deze.

Angst ontstaat in je lijf. Het is een fysiek gevoel. Bijvoorbeeld een dichtgeknepen keel. Tranen die achter je ogen prikken. Zweethanden. Een algeheel gevoel van onbehagen. Druk op de schouders. Verwijde pupillen. Aangespannen spieren. Dit triggert een oude opgeslagen herinnering van vroeger waarin we ook onveilig waren, waarin we ook diezelfde angst ervoeren.

Vroeger hielp dit ons, als we ineens moesten vluchten. Wegrennen voor gevaar als jong kind op het schoolplein of welke andere herinnering jij dan ook hebt.

Maar vraag jezelf eens af; waar is in het hier-en-nu nu letterlijk dit gevaar? Dit gevaar voor ontslag, de angst voor falen? Het opbouwen van jouw leven na het overlijden van jouw partner? Een ongelukkig leven? Veel te veel werken? Een mogelijk aankomende burn-out? Staat deze voor jouw deur? Letterlijk? Moet je er letterlijk voor wegrennen? Staat dit gevaar in de woonkamer of naast je op kantoor?

Het enige wat nu jouw angst triggert is de herinnering aan eerdere angst of afwijzing die weer opgerakeld wordt in het hier en nu. Soms is er niet eens een situatie, maar ontstaan er ineens angstige gedachten en zijn die gedachten zélf de trigger. En hop! Je zit zo maar in een negatieve gedachten spiraal.

Angst is een fysieke gewaarwording waar wij een betekenis aan geven. Een betekenis in ons hoofd. Altijd gebaseerd op ervaringen die we hebben opgedaan in het verleden. Een soort copy-paste vanuit vroeger. Een risicoanalyse om je in het hier-en-nu veilig te houden. Toen was de angst echt, of dat dachten we en dus door de copy-paste wordt deze ook in het hier-en-nu echt.

De enige uitweg is het gaan onderzoeken van je gedachten. Kloppen die wel echt? Roep ze een halt toe!

Verspil geen dag langer meer.

Benieuwd naar jouw mogelijkheden?

Volg de online masterclass

    Lees ook:

    Ga naar de bovenkant