By Published On: april 19th, 2022

Te druk zijn, zo doorbreek je dit echt!

“Voor als je weer in verbinding wilt komen met jezelf.”

Druk, druk, te druk. Wij zijn structureel te druk. Blijkt ook al jaren uit onderzoek waarbij de laatste peiling is gedaan door het Sociaal Cultureel Planbureau. Hieruit blijkt dat 54% van de Nederlanders zegt het te druk te hebben. Waarbij de groep met thuiswonende kinderen in combinatie met werk, het vaakst te druk is.

En te druk zijn; betekent automatisch uit verbinding met jezelf. Je taken en verantwoordelijkheden hebben namelijk de eerste prioriteit gekregen!

Te druk zo doorbreek je de sleur.

De bijwerking van te druk zijn

Te druk zijn heeft 1 hele vervelende bijwerking. En dat is dat ons brein in de overleef-stand schiet. Je raakt letterlijk in een tunnelvisie. Je brein is bezig met scannen op veiligheid, is bezig met risico’s vermijden, en zorgt ervoor dat je lichaam in een overleef-stand komt.

De focus die we vroeger als oer-mens hadden, was op een roofdier waarbij we uit de buurt moesten blijven. Nu is het de hypotheek, die vervelende en veeleisende baas, of de deadlines die maar de inbox binnenstromen.

Vroeger hadden we geen keus. Moesten we wel in de vecht en vlucht-respons. Anders overleefde je niet. Gelukkig hoeft dat nu niet meer. Nu kan je zelf veel meer de regie nemen. En dat is misschien nu nog wel belangrijker, nu de technologie ons heeft ingehaald en ons 24/7 bereikbaar heeft gemaakt.

Als ons brein in de overleefstand schiet, gaan we direct uit verbinding met onszelf. Onze aandacht wordt gebracht naar onze fitale functies in ons lichaam. Hoog tijd dus om dit te doorbreken.

4 belangrijke tips tegen te druk zijn

  1. Begin iedere dag met een korte ontspanningsoefening. Iedere dag 5 minuten net nadat je wakker bent. Dit kan een meditatie zijn, een korte yoga sessie of even 20 keer bewust in en uitademen. Dit hoeft niet lang, het gaat vooral om de frequentie. Iedere dag 5 minuten.
  2. Daarna kan je in de ochtend actief bezig zijn met je prioriteitenlijst voor die dag, zowel zakelijk als privé. Beperk het tot 3 zakelijke en 3 persoonlijke prioriteiten. Dan blijft het overzichtelijk en heb je dus ook hier weer zowel oog voor zakelijke als persoonlijke doelstellingen
  3. Plan je ontspanning/sport/me-time in je agenda. Zie het ook echt als een taak die je wilt en moet uitvoeren. Zodra het in je agenda staat, wordt het ook iets wat je in je ritme kunt meenemen. De kans dat je het ook daadwerkelijk doet neemt met maar liefst 50% toe!
  4. Zorg dat je alle taken automatiseert die herhaaldelijk terugkomen, en als dat niet gaat; bedenk er dan een systeem voor. Doe alleen die taken waar jij zelf beter, goedkoper of sneller in bent. Zo stelt ook Gay Hendricks in zijn boek “The Big Leap”. Alle andere taken draag je simpelweg over naar een ander of doe je niet meer.

Dit is de belangrijkste valkuil

De drukte bestrijden in het weekend, of tijdens vakanties. Als dit de belangrijkste momenten zijn waarop jij nu bijkomt, dan loop je een groot risico op ziekte of burn-out.

Het is belangrijk om in de week zelf op korte momenten de drukte te doorbreken en de rust te kunnen vinden voor jezelf. En dat bereik je het snelste door het effectief in te plannen.

Dus door meer te plannen, ervaar je meer rust?

Dit is precies wat ik zeg. In het begin zal het nog even wennen zijn. Als je dit structureel doet, ervaar je al binnen 1 week verschil!

Verspil geen dag langer meer

Benieuwd naar jouw mogelijkheden?

Volg de online masterclass

    Lees ook:

    Ga naar de bovenkant